Zamknij

Joga – rady dla początkujących

08:14, 07.06.2018 | Materiały Partnera
Skomentuj
Fot. Materiał partnera

Joga pomaga w wielu rozmaitych dolegliwościach i to zarówno tych fizycznych, jak i psychicznych. W zasadzie każdy, kto systematycznie praktykuje jogę dostrzega jej wyjątkowo dobroczynny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Osoby zaczynające swoją przygodę z jogą powinny jednak pamiętać o kilku kwestiach, aby joga dała im jak najwięcej korzyści.

Po pierwsze – nigdy nie wolno ćwiczyć na siłę

Zachowanie rozsądku i umiaru, tak wskazane w wielu sytuacjach życiowych, sprawdza się również w praktykowaniu jogi. Problemem wielu poczatkujących jest nadgorliwość i chęć osiągnięcia szybkich, spektakularnych efektów. Jednak nie da się pójść drogą na skróty i potrzeba trochę cierpliwości. Organizm często wysyła sygnały, że należy trochę przystopować i warto wtedy posłuchać jego sugestii. Jeżeli przy wykonywaniu jakiejś asany pojawia się wyraźny ból, to znak, iż ciało nie jest jeszcze w pełni przygotowane na daną pozycję. W takiej sytuacji zaleca się odpuszczenie, spróbowanie alternatywnego, lżejszego wariantu. Przekraczanie granic bólu w tym przypadku nie będzie zbyt mądre i może skutkować pojawieniem się przeciążeń, a w konsekwencji kontuzją. Jeżeli ciało nie jest odpowiednio uelastycznione, to naprawdę nie ma sensu zmuszać się do nadmiernego wysiłku. Trzeba małymi kroczkami dążyć do celu i nie ryzykować naciągnięcia bądź naderwania mięśni. Joga jest bezpieczna, o ile praktykuje się ją rozsądnie. Ułańską fantazję lepiej zostawić poza matą.

Po drugie – trzeba zwrócić uwagę, gdzie i na czym się praktykuje

Pomieszczenie, w którym jest duszno na pewno nie jest optymalnym wyborem. Nie powinno być też ani za zimno, ani za gorąco. Owszem, bikram jogę praktykuje się przy temperaturze dochodzącej do 38oC, ale jest to bardzo specyficzna odmiana jogi i niekończenie nadaje się dla każdego. W każdym razie najlepiej się ćwiczy w pomieszczeniu dobrze wywietrzonym i o umiarkowanej temperaturze.

Równie istotne, co gdzie będzie też to, na czym się ćwiczy. Potrzebne jest równe podłoże, na którym można rozłożyć matę do jogi. Należy także zwrócić uwagę na rodzaj maty. Wbrew pozorom ma to kolosalne znaczenie w kontekście bezpieczeństwa i komfortu praktyki jogi. Mata powinna dobrze amortyzować od podłoża, ale jednocześnie zapewniać dobrą stabilizację. W jodze kluczowa jest precyzja, a o taką byłoby naprawdę niezmiernie trudno, kiedy rozjeżdżałyby się ręce lub nogi. To dlatego tak ważny jest parametr antypoślizgowości. Na dobrej jakości macie nie trzeba się obawiać, że nagle wyląduje się podłodze z powodu nadmiernej śliskości albo przesunięcia się maty na podłożu. Mata nie powinna się też szybko kruszyć ani przecierać, o ile oczywiście będzie spełniać określone standardy.

Kwestie oszczędności pewnie są istotne dla wielu osób, jednak skuszenie się na wyjątkowo tanią matę raczej nie jest dobrym pomysłem. Warto sobie uświadomić, że kusząca cena może oznaczać naprawdę kiepską jakość. Co z tego, że kupi się tanio, jeżeli mata po kilku miesiącach użytkowania będzie się nadawała jedynie do kosza, a ćwiczenie na niej będzie się kojarzyć ze sportami ekstremalnymi. Niska cena wiąże się również z innym niebezpieczeństwem. Taka mata jest robiona z najgorszej jakości PVC, które zawiera szkodliwe dla zdrowia domieszki metali ciężkich, alergizujących barwników, pestycydów czy formaldehydu. Szkoda zdrowia na tego typu matę. Lepiej wydać trochę więcej w specjalistycznym sklepie np. https://jogastyl.pl/maty-do-jogi, gdzie za 70-80 zł można dostać naprawdę świetną matę, która nie tylko posłuży w nienagannym stanie przez długi czas, ale także zapewni bezpieczną praktykę. Oszczędzanie na własnym bezpieczeństwie i zdrowiu na pewno nie jest rozsądne.

Po trzecie – warto pamiętać o higienie ćwiczeń

Joga powinna przynosić korzyści zdrowotne, więc warto zadbać o czystość swojej maty do jogi. Podczas jej użytkowania nie tylko nanosi się brud, ale także pojawiają się różnego rodzaju drobnoustroje. Pot i zabrudzenia dość łatwo wnikają w materiał. W konsekwencji mata zaczyna brzydko pachnieć. Trudno w takiej sytuacji o komfort ćwiczeń.

Każdy rodzaj maty wymaga przetarcia lekko zwilżoną szmatką lub gąbką po zakończeniu sesji. Trzeba także pamiętać, aby nie zwijać maty natychmiast, ale poczekać na jej wyschnięcie. W innym przypadku może dojść do rozwoju pleśni. Od czasu do czasu należy matę wyczyścić dokładniej. Przy codziennej praktyce nawet raz w tygodniu zaleca się zastosowanie specjalnego preparatu przeznaczonego do czyszczenia mat albo samodzielnie przygotowanej mikstury na bazie letniej wody i octu bądź łagodnego detergentu. Dobrze dolać 2-3 krople naturalnego olejku eterycznego, to dodatkowo uzyska się piękny zapach. Olejek lawendowy albo z drzewa herbacianego ma nawet właściwości antybakteryjne. W celu uniknięcia brzydko wyglądających zacieków najlepiej przelać płyn do buteleczki z atomizerem i spryskiwać matę, a potem ją przecierać gąbką. Należy też uważać przy suszeniu, ponieważ intensywne promienie słoneczne mogłyby doprowadzić do odbarwień.

Matę zaleca się przechowywać w pokrowcu, który ją osłoni przez przypadkowym zabrudzeniem. Taki pokrowiec przyda się również do przenoszenia maty. Warto także zatroszczyć się o czystość ciała i przynajmniej umyć ręce i nogi przed wejściem na matę.

Po czwarte – lepiej nie ćwiczyć bezpośrednio po obfitym posiłku

Praktykowanie jogi po smacznym obiedzie może skończyć się nieprzyjemnymi dolegliwościami ze strony układu trawiennego. Przy niektórych asanach jest dość duży nacisk na brzuch czy pojawiają się skręty, a to z pewnością nie służy spokojnemu trawieniu. W takiej sytuacji praktykowanie jogi zdrowia nie da i również nie jest zbyt rozsądne. Zaleca się odczekanie co najmniej trzech godzi, aby umożliwić organizmowi spokojne oddanie się ćwiczeniom.

W związku z tym, że żadna skrajność nie jest dobra, to i praktykowanie jogi na duży głodzie także nie jest wskazane. Może się to skończyć nagłym spadkiem energii, wahaniami nastroju i problemami z koncentracją. Wystarczy zjeść lekką przekąskę. Świetnie się sprawdzi banan zawierający dużo potasu zapobiegającego odwodnieniu ciała oraz magnezu ograniczającego ryzyko wzdęć i skurczów albo garść orzechów, awokado czy też 2-3 kostki gorzkiej czekolady. To powinno być coś lekkostrawnego,

 

(Materiały Partnera)

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
© wabrzezno365.pl | Prawa zastrzeżone